Att söka via kontakter

Image

Det verkar faktiskt som om det är det enda sättet att komma in någonstans är via kontakter. Och det är nästan det som är det svåraste. Det är ju så enkelt att maila en ansökan via en annons på Platsbanken, tillsamman med en miljon andra människor. Fast det är ju nästan omöjligt att få jobb på det sättet.

Kontakter, därimot är bättre då en enskild person kan rekommendera en eller försöka få in en. Det är också ganska enkelt i praktiken, men frågan är om man våga fråga? Alla har säkert NÅGON man kan fråga, men för mig känns det läskigt. Jag har hela tiden haft exemeplvis min storebror som jobbar på en av Svergies största webbsidor, men jag har inte vågat fråga honom. Jag frågade honom ifall han kunde hjälpa min pojkvän med praktik, för att han tidigare nämnt att de behöver folk som sysslar med mobilapplikationer vilket min pojkvän studerar. Det verkar vara enklare att fråga för någon annan än en själv. Så det som har hänt nu är att mamma frågoade min bror om inte han kunde hjälpa mig och då sa han att han skulle höra på jobbet.

Så nu, tack vare min bror har jag varit i kontakt med en kvinna på hans jobb som kanske kan fixa en praktikplats, men det var inte alls säkert. Hon behövde diskutera med sina kollegor först ifall de hade behov för någon som mig. Med tanke på min tur, så tror jag inte att de kommer bli av men en chans är alltid en chans och jag tar den!

Bildkälla: “NETWORKING” By; Stephen Huneck

One thought on “Att söka via kontakter

Leave a Reply

