Det här med Feminism

Jag är överhört glad över en sak! Det pratas mycket om feminism i sociala medier, och jag är glad att det pratas om det. För ett tag sedan var folk rädda för att använda det uttrycket. Medan nu så finns det många som går ut och pratar om varför feminism är nödvändigt. Jag älskar det!

Sedan finns de så klart de motståndare som påstår att feminism bara är överdriv och går ut på att hata män. Så är inte fallet. “vi är ju redan jämlika”, men det skulle jag inte säga att vi är av flera anledningar. Dessutom, om några enstaka feminister uttalar att de hatar män så betyder inte det att alla feminister tycker så. Det handlar inte om att vara emot män, utan det är den generella synen på kvinnor som är skadlig (vilket gäller påverkar män och kvinnor).

Om du vill ha jämställdhet men inte kalla dig för feminist, så tycker jag att du ska kolla upp vad begreppet faktiskt betyder. Jag vet att många är rädd för ordet, men det är inte farligt. Det är folks dömande reaktioner och okunskap som är farliga.

Hur kommer det sig att folk har fel uppfattning om feminism? Kan det vara på grund av hur media porträtterar feminism? Kanske. Jag rekommenderar denna video som tar upp det. Det är synd att TV-serier man tycker om går ut med sådana budskap, jag själv blir inte påverkad av det, bara irriterad men jag vet att andra tar åt sig, och det är inte bra! Därför är jag glad att det pratats om det och att fler använder ordet! Debatt är bra!

Leave a Reply

