Svart jobb

svartjobb

 

Haha, lagom dramatisk bild va? Man måste ju få uppmärksamhet på nåt sätt.

Nä men nu ska jag vara lite allvarlig. Tyvärr är det så när man lever på socialbidrag så lönar det sig inte att göra småjobb, för de drar av småsummar jag tjänar från mitt bidrag. Så jag måste tjäna mer än ca 7000 kr för att det ska vara lönsamt för mig med deltidsjobb eller småjobb. Just nu lönar det sig endast när man får betalt i handen, alltså att man jobbar svart. Och nu är jag tvungen att göra lite sådana “jobb” för att få råd till lite extra saker, så som nya skor (jag har haft samma sneakers i två år, det är dags för nya). Häromdagen hjälpte jag en väninna till min mamma att kopiera en massa papper som hon inte hade tid för själv, det tog ca två timmar och sedan fick jag 200 kr i handen. Senare i juni ska jag vara kattvakt igen åt tre katter och då kommer jag få 1500 kr, så jag kanske får råd att köpa en ny gitarr som jag drömmer om.

Men är detta rätt då? Vad tycker ni? Själv tycker jag att svartjobb för några hundralappar är ok, men tjänar man stora pengar så borde man betala skatt och inte leva på socialbidrag, då lurar man systemet lite väl mycket. Just nu har jag inte råd att spara pengar heller, så då är några hundralappar perfekt för att mata min lilla spargris med.

 

Leave a Reply

